РОЛЬ ФОНЕМАТИЧНОГО СЛУХА У ФОРМУВАННІ ЗВУКОВИМОВИ ДІТЕЙ

Фонематичний слух значно відрізняється від музичного, про який усі звикли чути. І цей слух у більшості людей досягає свого вищого рівня розвитку, тобто він абсолютний. Це вміння розрізняти відтінки голосу (його силу і висоту), здатність сприймати звуки і порівнювати їх із почутими раніше.

Народившись, дитина потрапляє у світ звуків. Спочатку вона сприймає їх як гомін, серед якого є її плач. Саме так із першої хвилини життя дитина  розвиває  свій  фонематичний слух. Через кілька днів вона почне реагувати на несподівані гучні звуки, що нібито порушують звичний монотонний гомін (розбилася тарілка, лопнула повітряна кулька). Через місяць малюк упізнає матусин голос серед безлічі інших. Кажуть, що дитина народжується глухою. Це неправда! Вона ще не навчилася розрізняти навколишнізвуки. У 80% дітей слух розвивається самостійно. Ані батьки, ані діти цього не помічають. Тому більшість людей не чула терміну «фонематичний слух». Частіше звертаються до логопеда у випадку відсутності якогось звука, не замислюючись при цьому над причиною виникнення цієї проблеми. Але біда й полягає частіше в тому, що дитина не вміє правильно порівнювати вимовлений звук зі своїм чи навпаки, у зв'язку з постійним сюсюканням батьків, їй просто немає з чим порівняти. На жаль, буває і таке, коли самі батьки не вміють вимовляти деякі звуки, а діти просто за ними повторюють. Якщо у родині є подібна проблема, слід звернути особливу увагу на розвиток фонематичних процесів дитини.Відсутність повноцінного фонематичного сприймання затримує формування звуковимови дітей, не дає змоги повною мірою засвоїти словниковий запас та граматичну будову мови, що гальмує розвиток зв’язного мовлення взагалі. Це означає, що усунення дефектів мовлення неможливе без спеціальної корекції фонематичного сприймання. Зрозуміло, що без вміння чітко диференціювати фонеми рідної мови не опанувати навичок звукового аналізу та синтезу, не засвоїти грамоти. Отже, успішне навчання письма та читання також передбачає обов’язковий розвиток фонематичного сприймання