Інклюзивна освіта - перспектива нова,

Хоч різні можливості - рівні права.

Кожна дитина - це цілий світ,

Освіта, повага і рівність для всіх.

 

 Приймання дітей в інклюзивну групу 

закладу дошкільної освіти

    Дітям з особливими освітніми потребами дошкільного віку гарантоване законом право здобувати освіту в інклюзивних групах  закладів  дошкільної освіти за місцем проживання.

 

Комплектування інклюзивних груп.

 Інклюзивні групи  комплектують за Порядком комплектування інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах. Наповнюваність інклюзивної групи — до 15-ти осіб. У такій групі — не більше трьох дітей з особливими освітніми потребами. Кількість дітей з ООП в інклюзивній групі залежить від складності порушення у дитини та обсягу необхідної підтримки й допомоги від дорослого. Тобто в інклюзивній групі може бути лише одна дитина, якщо їй потрібен постійний супровід. Діти з ООП можуть перебувати в інклюзивній групі ЗДО до семи-восьми років, якщо:

є відповідний висновок психолого-медико-педагогічної консультації (він рекомендаційний!), на це вказують рівень і ступінь порушення.

 

Документи для зарахування дитини до інклюзивної групи.

Приймає дітей до інклюзивних груп директор закладу дошкільної освіти. Батьки дитини з особливими освітніми потребами мають подати такі документи:

заява про прийняття  дитини до дошкільного закладу,

копія медичного висновку про дитину-інваліда віком до 18 років, наданого лікарсько-консультативною комісією, або копія посвідчення особи, яка одержує державну соціальну допомогу ,

медична довідка про стан здоров’я дитини з висновком лікаря про те, що вона може відвідувати заклад дошкільної освіти,

висновок ІРЦ (інклюзивно-ресурсного центру),

 довідка дільничного лікаря про епідеміологічне оточення,

копія індивідуальної програми реабілітації дитини-інваліда (за наявності) ,

свідоцтво про народження дитини.

Дітей до ЗДО приймають протягом календарного року.                                                                                                                  Протипоказання для прийому дитини

до інклюзивної групи

ІІІ і IV ступені порушень функцій організму, які не сумісні з перебуванням дитини в організованому колективі,

усі захворювання в періоді розпалу,

хронічні захворювання в стадії загострення,

захворювання, що потребують стаціонарного лікування,

гострі інфекційні захворювання (до закінчення строку карантину).

 

Організація освітнього процесу

в інклюзивній групі

  Асистент вихователя Кот  Анна Василівна   проводить індивідуальні  ігри-заняття – з однією дитиною до 30 хв.

 Освітній процес в інклюзивній групі здійснюється згідно з вимогами програми розвитку дітей дошкільного віку із затримкою психічного розвитку від 3 до 7 років «Віконечко» Сак Т.В., Депутат Н. І., Дмітрієва М. В. та ін. https://lib.iitta.gov.ua;  індивідуальних програм, розроблених на дітей з особливими освітніми потребами.

    З  11.11.2017 року в ЗДО № 5 «Теремок»   відкрита  інклюзивна група для виховання і розвитку дитини  з особливими освітніми потребами "Смайлики". 

    З 01 березня 2021 р. відкрита  друга інклюзивна група "Грайлики".

    Відкриття інклюзивних груп - це крок назустріч дитині, це нові підходи до навчання  дитини з особливостями психофізичного розвитку.   Головний принцип роботи  інклюзивних груп  -  не дитина повинна підлаштовуватися під загальну систему освіти, а саму систему потрібно спрямувати на урахування потреб   дитини з особливими освітніми потребами.

    Для забезпечення результативності корекційно-розвиткової роботи, координації діяльності всіх учасників освітнього процесу в інклюзивних групах, наказом директора ЗДО Максимовою О.М.., створено Команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами у складі:

- Максимова О.М., директора ЗДО №5;                                        - Костіна Л.П . - вихователь-методист;

- Курченко М.В. - практичний психолог;

- Рибалко І.О. - вчитель – логопед;

- Термоса О.В .- сестра медична старша;

- Саприкіна С.М.  - вихователь з фізкультури;

- Волощенко О.П. – керівник музичний;

- Осипенко І.П.. Якушева І.О. - вихователі

    Основні завдання, які визначила Команда психолого - педагогічного супроводу дитини з ООП:

1. Збір інформації про особливості дитини, її інтереси, труднощі і обмеження, освітні потреби з метою визначення та реалізації належної підтримки, вжиття адекватних заходів.

 2. Всебічне обговорення особливостей (труднощів) розвитку дитини з урахуванням інформації різних фахівців з метою визначення характеру та причин відхилень в розвитку та поведінці;

3. Прийняття консолідованого рішення про специфіку змісту освіти і навчання з урахуванням рекомендацій психолого-медико-педагогічної консультації.                                                4. З’ясування потенціалу розвитку дитини, актуалізація її позитивних особистісних  якостей. 

5. Розробка та реалізація Індивідуальної програми розвитку дитини.                                                                                              6. Моніторинг динаміки загального психічного розвитку дитини, консультування і вирішення складних, конфліктних ситуацій.

7. Ведення документації, що відображає актуальний розвиток дитини, динаміку її стану, рівень успішності; збір портфоліо. 

 

Поради  вихователям інклюзивних груп:

1. Навчіться толерантно ставитися до особливих дітей, але в ніякому разі не акцентувати увагу на це дитині.

2. Сприяйте тому, щоб кожна дитина відчула себе прийнятою.

3. Сприяйте   створенню   у   дитячому   колективі   атмосфери   доброзичливості, справедливості й терпимості.

4. Надавайте  індивідуальну підтримку, але при цьому не відокремлюйте дітей з особливими потребами від основної групи дітей.

5. Намагайтеся  наблизити  виховні, навчальні та розвиткові  завдання до потреб  і  можливостей такої дитини.

6. Співпрацюйте  з іншими  педагогами (вчителем - логопедом, вчителем - дефектологом, практичним психологом, асистентом вихователя), лікарями та батьками в одній  команді.

     Рекомендації педагогам для успішної взаємодії з сім’єю, в якій виховується дититина  з особливими освітніми потребами: 

- наголошуйте на цінності дитини та необхідності розвитку її сильних сторін,

- намагайтеся зрозуміти батьків, прислухайтеся до їхньої точки зору, приймайте їхню позицію,

- умійте бачити в дитині індивідуальність, незалежно від наявних вад розвитку,                                                                      - домовляйтеся з батьками про обмін інформацією про розвиток дитини вдома і в ЗДО,

- боріться зі стереотипами,

- спільно вирішуйте проблеми,

- плануйте свою діяльність спільно з батьками.

 

Рекомендації  батькам дитини з ООП:

-поважайте свою дитину,

-сприймайте її такою, яка вона є,

-дозволяти їй бути собою,

-хваліть і заохочуйте до пізнання нового,

-стимулюйте до дії через гру,

-розмовляйте з дитиною, слухайте її, спостерігайте за нею,

-підкреслюйте її сильні сторони,

-впливайте на дитину проханням – це найефективніший спосіб дати їй інструкції.

 

Методичні рекомендації для педагогів

інклюзивних груп:

    Для ефективного розвитку соціальних вмінь у дитини  з ООП  створюйте  таке середовище, в якому б усіх дітей  сприймали і поважали.

    Пам’ятайте, кожній дитині властивий свій темперамент, рівень розвитку та індивідуальні особливості.  Намагайтесь толерантно сприймати людські відмінності і навчати цьому малят. Дитина з ООП не повинна займати особливе становище в групі, вона має  відчувати себе природно, досягати самостійності, наскільки це можливо. Створюйте таку атмосферу взаєморозуміння і взаємодопомоги між дітьми, яка б   могла забезпечити дитині з особливими освітніми потребами можливість  самоствердитися, набути певні навички соціальної поведінки.

    Сприяйте налагодженню дружніх стосунків дітей природним шляхом. Не намагайтеся примушувати  дітей до дружби, оскільки такі взаємини мають розвиватися безпосередньо. Не приділяйте цьому питанню надмірної уваги й не занадто наполягайте на необхідності взаємодії дітей з особливими потребами та дітей із типовим розвитком. Такими діями ви можете закріпити у свідомості останніх думку про те, що дітям з особливими потребами необхідно допомагати,  а не те -  що слід налагоджувати рівноправні взаємовигідні соціальні стосунки.

    Вчіть дітей з повагою ставитися до однолітків і додержуватися норм поведінки під час взаємодії, поважати гідність  дітей з особливими потребами. Наприклад, комусь можуть бути неприємні часті торкання. Інколи діти можуть ставитися до дітей з особливими потребами як до   ляльок або домашніх тварин.  Вчинки говорять більше за слова, а тому демонструйте дітям позитивну соціальну поведінку. Якщо вихователь, помічник вихователя в групі  ставитимуться до всіх дітей з повагою, вихованці  діятимуть аналогічно. Якщо ж вони будуть бачити  зверхнє, грубе або неуважне ставлення дорослих один до одного та до вихованців,    вони  будуть наслідувати це під час взаємодії з однолітками. Будь-які дії вихователя в групі не лишаються непоміченими й впливають на дітей.

    Заохочуйте дітей до співробітництва й взаємній  допомозі. Необхідно зосереджувати увагу на тому, що у всіх дітей з особливими потребами є власні інтереси, здібності й таланти, якими вони можуть поділитися з іншими.  Вчіть дітей обмінюватися послугами. Це має бути взаємний, а не однобічний процес. Дитин з особливими потребами мають не лише отримувати допомогу, а й надавати її іншим.

    Світ  дітей  з  особливими  освітніми  потребами особливий та різнобарвний.  Вони  вчаться  жити  повноцінним життям.

05 січня  2022 р. в закладі дошкільної освіти  №5 «Теремок» була проведена нарада учасників команди психолого-педагогічного супроводу інклюзивних груп у зв’язку з прийняттям Постанови «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 10 квітня 2019 р. № 530» від 28.07.2021 № 769 та з метою організації і проведення засідання команд, які мають переглянути Індивідуальні програми розвитку дитини з ООП та визначити рівні підтримки осіб з особливими освітніми потребами до 21.01.2022.